על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על גיוס חרדים לצה"ל?

פרופ' אלישבע רוסמן , סגן ראש המחלקה למדעי המדינה באוניברסיטת בר־‏אילן, חוקרת בכירה במרכז בגין סאדאת למחקרים אסטרטגיים (בס"א), אוניברסיטת בר־אילן 22.05.2024

הגיע הזמן לדיון עומק ולשיח בנושא גיוס חרדים לצה"ל, ופסיקתו של בג"ץ עשויה להביא את החברה הישראלית בדיוק לנקודה שכזו. שילוב חרדים ישפיע על מבנה הכוח, על תוכניות ההכשרה ועל תקציב הביטחון. צה"ל והחברה הישראלית צריכים לחשוב איזה מחיר הם מעדיפים לשלם. מחיר השילוב או מחיר הוויתור
חיילים חרדים בבקו"ם, 23 באוקטובר 2023. צילום: אתר צה"ל

חיילים חרדים בבקו"ם, 23 באוקטובר 2023. צילום: אתר צה"ל

עוד לפני מלחמת "חרבות ברזל", עבור ישראלים רבים כל דיון לגבי המגזר החרדי התחיל ונגמר בנושא הגיוס של חרדים לשירות צבאי בישראל, ובעיקר החוסר בו. השיח הציבורי בנושא כולל מגוון רחב של נושאים, אבל בפועל נראה כי אינו מתנהל במתכונת של דיון מעמיק ואמיתי, אלא בעיקר ב"צעקות" – אמיתיות או וירטואליות. מאמר זה מבקש לעשות סדר בדיון אודות גיוס והמגזר החרדי ולשאול: על מה אנחנו באמת מדברים כשאנחנו מדברים על גיוס חרדים, מה הנושאים המרכזיים העומדים על הפרק ומה בעצם נאמר בדיון, אם מנסים להקשיב? 

את הוויכוח בנוגע לחרדים ולשירות הצבאי ניתן לקטלג בעזרת שלוש תמות מרכזיות שאכנה "מוקדי שיח". מוקדים אלה מתנהלים בדרך כלל במקביל זה לזה:  

א. מדוע חרדים פטורים דה־פקטו מגיוס, והאם פטור זה מוצדק?  

ב. האם יש דרך לעודד או לגרום לחרדים להתגייס? 

ג. האם החברה הישראלית רוצה באמת שחרדים יתגייסו לצה"ל?  

נראה כי שלושת מוקדי השיח הללו נשארים יציבים במשך כל שנות קיומה של המדינה. הם יוצרים את המסגרת העיקרית לוויכוח סביב גיוס חרדים, והדיון חוזר אליהם שוב ושוב במהלך השנים. מאמר זה אינו מבקש לדון בעצם גיוסם לצה"ל, מה הרצוי ומה המצוי, אלא מנסה למקם את הדיון בתוך הקשר וליצור שדה שבו אפשר לקיים דיון אמיתי בנושא, בתוך החברה בכלל וצה"ל בפרט.  

מדוע חרדים פטורים דה־פקטו מגיוס, והאם פטור זה מוצדק? 

לפני העיון במוקד שיח זה, ראוי להציג הקדמה היסטורית קצרה. גיוס חובה בישראל עדיין נתפס כחובה אזרחית. השתתפות בגיוס, במהותה, מעידה על רצון להיות חלק מהקולקטיב ולהיות "אזרח ישראלי", במלוא מובן המושג. בהקשר זה, הגיוס לצה"ל הוא יותר מציות יבש לחוק.1 הגיוס מחדש את החוזה האזרחי בין האזרחים. למדינה: הראשונים מסכימים לוותר על חלק מהאוטונומיה שלהם, תמורת השתתפות בקולקטיב, בזכויות ובהטבות שהוא מעניק. מנקודת מבט זו, סירובו של המגזר החרדי להתגייס נתפס כהפרה של החוזה. על פיו, כל אזרחי ישראל היהודים (גברים ונשים), המסוגלים לכך מבחינה בריאותית (נפשית ופיזית), נדרשים להתגייס תוך הבנה שהם מקריבים את זמנם, את בריאותם ואולי אף את חייהם, למען הכלל. אזרחים חרדים למעשה פטורים מ"סעיף" זה בחוזה, אך עדיין אזרחים שווי זכויות בכל פרמטר אחר. 

לא תמיד היה כך. חיילים דתיים מכל הסוגים (גברים ונשים) שירתו במחתרות בתקופת היישוב, והצטרפו לצה"ל עם היווסדו. חיילים חרדים לא היו דבר חריג.2 אף על פי שהיו תמיד קולות במחנה החרדי שראו בציונות אנטיתזה ליהדות, והתנגדו בתוקף להקמת המדינה מסיבות דתיות, היו גם חרדים ציונים.3 עם זאת, ההתנגדות החרדית לשירות צבאי התפתחה במהירות בשל שני תהליכים שחלו בו בזמן: המאמצים לפטור תלמידי חכמים משירות, והתנהלותו האנטי־דתית של צה"ל בראשיתו. 

ההנהגה החרדית חששה מהגיוס, וכבר במרס 1948 החלה במאמצים לפטור תלמידי ישיבות מגיוס. במאמציה הסתייעה גם בהנהגה הדתית־ציונית.4 בפנייה אל דוד בן־גוריון, הסבירה קואליציה של ח"כים ומנהיגים דתיים (לא רק חרדים) כי בעקבות השואה יש צורך לבנות מחדש עתודה של תלמידי חכמים, במיוחד בישראל, ולכן יש לפטור אותם משירות. בן־גוריון הסכים לדחייה – לא פטור – עבור 400 תלמידים. 

מכתבו של דוד בן־גוריון לרמטכ"ל רא"ל יגאל ידין, 2 בינואר 1951. צילום: יואב דותן

מכתבו של דוד בן־גוריון לרמטכ"ל רא"ל יגאל ידין, 2 בינואר 1951. צילום: יואב דותן

בה בעת למאמצים לפטור תלמידי חכמים משירות, התברר שצה"ל אינו מקום מסביר פנים עבור שומרי מצוות. המקרה המפורסם ביותר בהקשר זה אירע ביולי 1948, כאשר שני חיילים דתיים נשפטו על סירוב פקודה לבשל בשבת. עונשם החמור והמשפיל פורסם, והמקרה הגיע לכנסת ויצר סערה בצה"ל ומחוצה לו.5 מקרה זה, כמו רבים אחרים, השפיעו על הקהילה החרדית. נוצר רושם כי השירות בצה"ל דומה לשירות בצבא זר. היסטורית, שירות צבאי נתפס על ידי יהודים בגולה באור שלילי, וככלי של השלטון (הלא יהודי) לכפות התבוללות ושמד. הסיבה הבולטת ביותר לתפיסה זו היא מקרה הקנטוניסטים ברוסיה הצארית. מכאן שהתפיסה היהודית המקובלת לפני הקמת המדינה הייתה ש"יהודים טובים" אינם מתגייסים לשירות. עבור העולם החרדי, תפיסה זו עמדה בבסיס ההתנגדות לשירות צבאי, גם בישראל. היחס האנטי־דתי בצה"ל בתחילת דרכו חיזק תפיסה זו.

תהליך כפול זה הביא להסדר הידוע בכינויו "תורתו אומנותו", שנדון בהרחבה במשך השנים.6 

מאחר שהמדינה לא הייתה יכולה לאפשר פטור מגיוס מטעמי דת, התמקדו מאמצי הפטור בהעמדת השירות מול לימוד תורה. באופן פשטני, אפשר לתאר דילמה זו כך: גברים יהודים מחויבים להקדיש את עצמם ללימוד תורה מגיל 16 (או 18) עד 22 (או 24), לאחר מכן מותר להם "לצאת לחיים". תלמידי חכמים אמיתיים, שימשיכו ללמוד כל חייהם, הם מיעוט. מי ששקוע בלימודי תורה בלבד נחשב כמי ש"תורתו אומנותו" – התורה היא מקצועו – ואין הוא עוסק בדבר מלבד לימודים. על פי ההלכה, תלמיד חכם כזה פטור ממיסים קהילתיים מסוימים. לדוגמה תלמידי תורה פטורים מלהשתתף בתחזוקת חומות העיר.7 עם זאת, היו פוסקי הלכה שטענו אחרת. למשל הרמב"ם ופוסקים שהלכו בעקבותיו פסקו שבזמן מלחמת מצווה גם תלמידי תורה חייבים להשתתף בלחימה ובהגנה, ואינם יכולים לטעון כי לימודיהם פוטרים אותם מגיוס.8 

בעוד ציונים־דתיים ככלל אימצו את פרשנותו של הרמב"ם לנושא גיוס תלמידי חכמים, ויצרו את תוכנית ההסדר,9 הקהילה החרדית פנתה לכיוון אחר. הפרשנות ההלכתית מבחינתם רואה בתלמידי חכמים שותפים שווי ערך בהגנה על החברה דרך לימוד, ולא דרך גיוס. לדידם, לימוד התורה בישיבות חרדיות מגן באמת ובתמים על תושבי ישראל, והוא שמאפשר הצלחה בשדה הקרב. מכאן שהחברה בישראל זקוקה לחיילים במדים ול"חיילים" הלומדים תורה.10 כלומר, על פי הנרטיב החרדי, תלמידי חכמים חיוניים לקיומה הפיזי של ישראל לא פחות מחיילים, ולפיכך פטור משירות צבאי עבורם הוא מוצדק. נרטיב זה מכיר בקיומו של "כלל ישראל" בארץ ובמחויבות המגזר החרדי כלפיו. 

כעת, לאחר הצגת רקע מקוצר זה, ניתן לעבור לדיון במוקד השיח הראשון לגבי ההצדקה לפטור דה פקטו. מוקד זה עוסק במספר נושאים. הראשון הוא בעיקר היסטורי: חוקרים שונים העוקבים אחר ההיסטוריה של חרדים במדים, מתמקדים בשינויים בדרך שבה החברה החרדית ראתה ורואה גיוס. סוג זה של דיון מופיע הן בכתיבה אקדמית,11 והן בתקשורת.12 במסגרת מוקד שיח זה נשאלות שאלות כגון: מהו המקור לנושא גיוס החרדים? מי הדמויות המרכזיות בעולם החרדי הקשורות לסוגיית הגיוס? מהם הנושאים העיקריים שעל סדר היום הציבורי בנוגע לגיוס חרדים?13  

תת־דיון בתוך נושא זה עוסק בנח"ל החרדי (נצח יהודה), ובתוכניות המקבילות לו. אמנם אין מחקרים אקדמיים רבים בנושא,14 אך הנושא עולה במסגרת ספרות אוטוביוגרפית ובתקשורת.15 כמה מהשאלות שנשאלות ונדונות בהקשר זה הן:  

1. עד כמה יחידות אלה באמת חרדיות? 

2. האם המגויסים הם "חרדים אמיתיים", או שמא "שבאבניקים" (צעירים הנראים חרדים מבחינה חיצונית, אך רחוקים מאורח חיים חרדי) או בכלל ציונים־דתיים? 

3. כיצד הן מתנהלות? 

4. האם הן מצליחות להעביר את המגויסים תהליך סוציאליזציה כדי שיהפכו ל"אזרחים טובים"? 

5. האם עיקר המתגייסים הם חרדים מזרחיים, תוך מתן פטור לחרדים אשכנזים?

הנושא השני במוקד שיח זה הוא הלכתי. זהו דיון פנימי בעיקרו שמוביל המגזר הציוני־דתי, ללא התייחסות הלכתית אמיתית מצד פוסקים חרדים. הדוברים ההלכתיים בנושא אינם מתמודדים ישירות עם העמדה החרדית, אלא דנים עצמאית בנושא הגיוס לצה"ל מול לימוד תורה דרך פריזמה הלכתית. במובלע, יש בדיון ניסיון להוכיח שהעמדה החרדית שגויה הלכתית. רבנים (כמו הרב אהרון ליכטנשטיין המנוח), משפטנים (לדוגמה אביעד הכהן והשופט העליון המנוח מנחם אלון), כמו גם דמויות ציבוריות נוספות, התעמתו עם הנרטיב החרדי בהקשר הלכתי והתנגדו לו.16 לאחר 7 באוקטובר, באופן יוצא דופן, הוציא הרב תמיר גרנות, ששכל את בנו בקרב, סרטון שבו התעמת עם הנרטיב החרדי ישירות.17 

קשה יותר למצוא כתיבה הלכתית חרדית על הגיוס. בעולם החרדי הרעיון שאפשר לשרת בצבא (כל צבא, ולא רק בצה"ל) ולהישאר דתי, שגיוס יכול להיות מותר הלכתית לשרת, או ששירות צבאי יכול להיות חשוב יותר מלימוד, הוא בלתי נתפס.18 סקירה של העיתונות החרדית בישראל מבהירה שהשיח יוצא מנקודת הנחה שלימוד תורה תמיד חשוב יותר משירות צבאי.19 לעיתים, קולות חרדיים יודו שהנושא מורכב יותר כשמדובר בגברים שאינם לומדים באמת,20 וחרדים רבים מבינים שיתר החברה הישראלית אינה מקבלת את תפיסת המציאות שלהם.21 עם זאת, הדבר אינו משנה את ההנחה הבסיסית שלימוד תורה בעולם החרדי הוא סיבה (לא תירוץ) מוצדקת לחלוטין לאי גיוס. 

הנושא השלישי במוקד שיח זה הוא פוליטי־משפטי: האם אפשר חוקית לאפשר פטור כלשהו במדינה שבה מתקיים גיוס חובה על פי חוק? נושא זה מציג את הפטור כניגוד חריף לעקרון השוויון: כל האזרחים במדינה הם שווי חובות וזכויות, ופטור דה־פקטו של החרדים משירות מפר עקרון זה.22 נושא זה בדרך כלל מסתכל על סוגיית הפטור כמקרה בוחן בהקשרים פוליטיים־משפטיים רחבים יותר. לדוגמה מאחר שפניות רבות לבג"ץ בנושא גיוס חרדים הגישו אזרחים מן השורה, הדבר הוא מקרה בוחן לבחינת זכות העמידה.23 באופן דומה, ניתן להציג את נושא גיוס החרדים כמקרה בוחן ביחסי הכוחות בין בג"ץ לממשלה. גם בנושא זה יש כותבים המתמקדים בהיבט ההיסטורי־משפטי־פוליטי של הפטור.24 נושא זה כולל גם עיונים בחוק טל. 

החוק יצא מנקודת הנחה כי אי אפשר לגייס את המגזר החרדי בכפייה. עם זאת, כדי לאפשר לצעירים חרדים להיכנס בסופו של דבר לשוק העבודה – אינטרס של החברה והמדינה – הציע מסלול שירות צבאי גמיש ואת השירות הלאומי־אזרחי כחלופת שירות צבאי. בפברואר 2012 פסל בג"ץ את החוק, והכנסת לא הצליחה למצוא פתרון חוקי אחר לנושא.  

הנושא האחרון במוקד שיח זה הוא בעיקר נורמטיבי, ושואל האם חוק טל היה "טוב" מנקודת מבטה של המדינה: האם החוק הביא לעלייה במספר החרדים ששירתו (בצבא או בשירות לאומי-אזרחי)? האם הוא אִפשר לחרדים רבים יותר לעזוב את עולם הישיבות ולהצטרף לשוק העבודה?25 בהקשר ההיסטורי, יש הרואים את הנושא דרך פריזמה משפטית בלבד. לדוגמה פרופ' גדעון ספיר26 מנסה לנסח כללי משחק לדיון הפוליטי בין הממשלה למנהיגות החרדית. על אף שהדבר עשוי להישמע הגיוני לאוזניים חילוניים, טרמינולוגיה וז'רגון אלה חסרי משמעות בעולם החרדי. ספיר רוצה לדון בשוויון בפני החוק, אך תפיסת העולם החרדית רואה את הסוגיה באור אחר לחלוטין. לדידה, השוויון דווקא נשמר בקפידה.27 מדובר בשני מונולוגים המתרחשים בו בזמן, ולא בדיון, כאשר כל צד משוכנע שהוא צודק. 

מוקד שיח מתקיים מאז קום המדינה ומוזכר תדיר. לעיתים קרובות הוא עולה יחד עם מוקד השיח הבא. הוא מופיע בקביעות במחקרים אקדמיים, ומוזכר על ידי פוליטיקאים ואנשי ציבור לעיתים קרובות. כאמור, כל צד מחופר לחלוטין בעמדתו בנוגע לחוקיות ולמוסריות של המצב הנוכחי. האם ניתן לעודד חרדים להתגייס? 

מוקד שיח זה מתמקד ביכולתה של החברה הישראלית לשכנע חרדים להתגייס או להשתתף בשירות הלאומי-אזרחי. נקודת המוצא של מוקד שיח זה היא שהגיוס רצוי, וכי חרדים שאינם משרתים עוברים על החוק או למעשה מתנהגים באופן לא מוסרי מכיוון שאינם שותפים להגנה על המדינה בגופם. הדיונים העיקריים הם של כותבים שאינם חרדים (אקדמאיים, דמויות ציבוריות, אנשי תקשורת), בדגש על המלצות מדיניות. כותבים חרדים מתמקדים בניגוח הנחת היסוד של מוקד השיח, שגיוס חרדים הוא אפשרות מעשית. לטענתם, מכיוון שצה"ל אינו מסוגל לספק סביבה המתאימה באמת לאורח החיים החרדי, חרדים שמתגייסים מבינים לאחר מעשה שגיוס הוא טעות, או במקרה הגרוע הופכים לחילונים.28 כלומר פטור מגיוס ודחיית שירות הם רכיב מובנה באזרחות החרדית,29 ועל כן עידודם להתגייס פשוט אינו מעשי.  

שלוש הנקודות המרכזיות במוקד השיח הנוכחי הן: האם אפשר להגדיל את כמות המתגייסים החרדים; עד כמה גיוס תורם לאינטגרציה של חרדים בחברה לאחר השירות; והאם יהיה אפשר להמיר שירות צבאי בשירות לאומי־אזרחי בקהילה החרדית ולראותו כאופציה ראויה, שוות ערך לשירות הצבאי? 

במשך כמה עשורים עסקה החשיבה על דרכים לשכנע חרדים להתגייס מרצון בגיבוש מערכת של "גזרים" ו"מקלות": שילוב של רווחים אישיים וסנקציות עבור מתגייסים/נמנעים מגיוס, ורווחים וסנקציות עבור המגזר כולו. המכון הישראלי לדמוקרטיה (IDI), לדוגמה, הציג כמה המלצות מדיניות במהלך השנים.30 המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) פרסם אף הוא מחקרי מדיניות בנושא,31 כמו גם אחרים.32

הסנקציות כוללות הפסקת מימון ממשלתי לישיבות שאינן שולחות תלמידים לא־לומדים להתגייס, ומשפט צבאי לנמנעים מגיוס. תמריצים כוללים יצירת מסלולי שירות מותאמים לחרדים, מענקים כספיים אישיים מהמדינה למתגייסים מוקדם, פיצוי כספי לישיבות שמעודדות תלמידים להתגייס, וכן שצה"ל יגייס רק חרדים שהוא זקוק להם, בעוד אחרים ישוחררו. כל המלצת מדיניות וטיעוניה. 

ככלל, מחקרי מדיניות מדגישים שבשל מגמות דמוגרפיות, הקהילה החרדית הולכת והופכת לאחוז גבוה יותר מהחברה הישראלית ולכן גיוסה בלתי נמנע. אם נוער חרדי שאינו לומד יתגייס – הדבר ישתלם לכלל המגזר. תהיה יותר הכרה ולגיטימציה ללומדים "הרציניים"; החברה החרדית תיהנה מאיכות חיים טובה יותר בשל השתתפות בשוק העבודה; ובסופו של דבר, המדינה תמשיך לממן ישיבות. 

מכוני המחקר מדגישים ששירות צבאי תורם ל"ישראליזציה" של המגזר ולשוק העבודה.33 זו אינה בהכרח אג'נדה שהמנהיגות החרדית מבקשת לקדם, ובוודאי שלא מטרה או תמריץ עבור ההנהגה החרדית.34 מנגד, נראה שפרטים מהחברה החרדית מבינים את יתרונות השירות, ומוכנים לשקול את האפשרות של גיוס. חיילים חרדים ומשוחררים משירות מדווחים על האופן שהשירות שלהם העניק להם מיומנויות חדשות ואיכות חיים גבוהה יותר – והדברים מחלחלים.35

ראש הממשלה בנימין נתניהו בוועדה לשוויון בנטל השירות הצבאי בכנסת, ירושלים, 21 במאי 2012. צילום: לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו בוועדה לשוויון בנטל השירות הצבאי בכנסת, ירושלים, 21 במאי 2012. צילום: לע"מ

במהלך השנים התקיים משא ומתן בין ההנהגה החרדית למדינה בסוגיית הגיוס. במסגרת מוקד שיח זה, העוסק בעידוד שירות חרדים, אחד מתת־הנושאים לדיון הוא נושא הסנקציות – האישיות והמוסדיות. יש הטוענים בזכותן של הסנקציות, ואחרים טוענים שרק יעודדו התבצרות בקרב המגזר החרדי.36 לשם הבנת הדיון חשוב להזכיר את ועדת שקד, ואת החוק שהוצע בהשראתה. לאחר שפסק הדין של בג"ץ קבע שחוק טל אינו חוקתי, גיבשה ועדת פרי (2013) הצעת חוק שהרחיבה ועדת שקד (2014). הצעת חוק הגיוס החדשה הציעה תהליך דו־שלבי: בשלב הראשון, שהיה אמור להתקיים במהלך שלוש השנים (2014–2017), לא יהיה גיוס בכפייה, ותלמידי ישיבות יוכלו להמשיך ולדחות את שירותם. הרעיון היה שבמהלך שלב זה המגזר החרדי יתכונן לשינויים המוצעים. בה בעת, בתקופה זו היה על החרדים לעמוד במכסות של מתגייסים. כלומר המדינה ציפתה לשיתוף פעולה מהמגזר החרדי, ושההנהגה תעודד צעירים שאינם לומדים באמת – להתגייס. מצד אחר, אם לא יעמדו במכסות יהיו לכך ההשלכות (בעיקר כלכליות).  

ועדת שקד קיוותה לנצל את תקופת המעבר כדי לעודד חרדים להיכנס לשוק העבודה. במהלך התקופה, גברים מעל גיל 24 היו יכולים לקבל פטור משירות ולהצטרף למשק. גברים בגילאים 18–24 היו יכולים להאריך את הפטור עד גיל 24, ואז להצטרף לשוק העבודה. כלומר תקופה זו הייתה אמורה לסייע לחרדים להתאים את עצמם למציאות חדשה, תוך הצגת רעיון המכסות, ועידוד מחזורים שלמים של צעירים לעבוד חוקית.  

בשלב השני (החל מיולי 2017) עדיין יוכל שר הביטחון לאשר דחיית שירות עבור לומדים, אך המכסות (לגיוס צבאי או שירות לאומי-אזרחי) יהיו מחייבות. אם תהיה עמידה בהן – אלה שקיבלו דחיות יוכלו להמשיך לעשות זאת עד גיל 26 – ואז יקבלו פטור סופי. ללא עמידה במכסות – כל החרדים בני 21 יהפכו לחייבי שירות, ויהיה אפשר לעצור את מי שלא יתייצב. בהתאם להמלצותיה קיצרה ועדת שקד את משך השירות הצבאי הקבוע בחוק לגברים מ־36 ל־32 חודשים, והציבה שוב את המשוואה שגיוס חרדים פירושו הקלה בשירות לכולם. הדבר ברור גם משמה הרשמי של הוועדה: ועדת השוויון בנטל. 

מבחינה זו, ועדת שקד בחרה בהתמודדות אחרת עם נושא הגיוס. בעוד חוק טל הגיע למסקנה שלא יהיה שוויון בנטל מכיוון שאורח החיים החרדי אינו מאפשר גיוס כלל ולכן יש למצוא פתרון אחר, ועדת שקד החליטה שזהו מחיר שהחברה הישראלית אינה מוכנה לשלם. ייתכן שמכיוון שפסק הדין של בג"ץ בנוגע לחוק טל קבע למעשה שפטור לא שוויוני באופן בוטה אינו חוקי, ועדת שקד הלכה לכיוון אחר.  

הוועדה הדגימה ששוויון, במובן הצר של המילה, הוא הפריזמה שמוקד שיח זה נתפס דרכה. החברה הישראלית רואה בגיוס נטל שכל החברה חייבת לשאת בו באופן שווה, ורק שירות במדים יכול להיחשב ככניסה מתחת לאלונקה. כל ניסיון להחליף את השירות הצבאי באפשרות אחרת – אינו נתפס כשוויון. זהו מוקד השיח שהתקשורת מתמקדת בו בדרך כלל (כולל בתקופה שלאחר 7 באוקטובר).   

ב־2015 בוטל חוק הגיוס החדש, והסנקציות שרצה להטיל; ב־2017 נפסל על ידי בג"ץ, בטענה (החוזרת) שמדובר בחוק הפוגע קשות בעיקרון השוויון. מאז יולי 2023 אין חוק המאפשר פטור לתלמידי הישיבות – מה שהביא להגשת עתירות בנושא מיד לאחר פקיעתו.37 

התייחסות לגיוס כתנאי לאזרחות שווה מתנגש עם תת נושא נוסף במוקד שיח זה, המתמקד בשימוש בשירות לאומי-אזרחי כחלופה הולמת לשירות הצבאי. נושא זה נדון בהרחבה מאז חוק טל, וממשיך גם כעת. על פי הפטור הניתן להן בחוק, נשים דתיות יהודיות, כמו גם נשים לא-יהודיות וגברים ערבים בעלי אזרחות ישראלית (לא כולל דרוזים, שומרונים וצ'רקסים), יכולים להתנדב לשירות לאומי-אזרחי. השירות כולל תפקידים שונים בתחום החינוך, הבריאות, וכן במשטרה ובמשרדי ממשלה מסוימים. כמה מהתפקידים דומים מאוד לתפקידים צבאיים, ולעיתים חיילים ומתנדבי השירות הלאומי-אזרחי משרתים אלה לצד אלה באותם תפקידים. השירות הוא למשך שנה, עם אפשרות להפסקה בכל עת, אך רבים בוחרים להתנדב לשרת שנתיים.  

בתוך תת־נושא זה חוקרים וקובעי מדיניות שואלים שאלות, כאשר המרכזית שבהן מתמקדת בדילמת השוויון: האם שירות לאומי-אזרחי באמת שווה־ערך לשירות הצבאי במובן של תרומה לחברה ושותפות בקולקטיב?38 שאלה נוספת היא האם אפשר לחייב אדם לשרת שירות לאומי-אזרחי? איזו תרומה נקבל אם נחייב אדם לדאוג לקשיש מאושפז? שירות כזה צריך להינתן בלב שלם כדי שיתבצע היטב. 

קול אחד טוען ששירות צבאי מוכרח להיות הנורמה, גם עבור חרדים.39 לא ייתכן שתהיה חובת גיוס עבור כלל החברה, ולחרדים תתאפשר חלופת גיוס – שאינה כוללת סיכון חיים ושאין בה כפייה – שתקנה להם זכויות שוות־ערך למי ששירתו במדים. קול אחר טוען שאם הבחירה היא בין פטור כולל לשירות לאומי-אזרחי – שירות כלשהו עדיף על פני פטור.40 

מעניין שכותבים חרדים, אינם עוסקים בנושא השירות הלאומי-אזרחי כלל. לעומת זאת, רוב האזרחים בישראל מקבלים את הרעיון ששירות לאומי-אזרחי יכול עקרונית להיות תחליף מקובל לשירות הצבאי, במקרים מסוימים. עם זאת, הרעיון ששירות זה יהיה פתרון גורף לכלל החרדים אינו זוכה לתמיכה מרובה.  

תת־נושא לא מפותח במוקד שיח זה עוסק בשילוב חרדים בצה"ל ביחידות מגזריות בהיקף נרחב.41 עם זאת, חשוב לזכור כי דוד בן גוריון בזמנו התנגד ליחידות מגזריות שעשויות לפגוע בלכידות הכוח, כפי שקורה בצבאות שעושים שימוש במבנה כזה (לדוגמה צבא הודו).42 פתרון זה טומן בחובו בעיות ארגוניות וחברתיות רבות שיש לתת עליהן את הדעת.  

עבור המגזר החרדי, מוקד שיח זה העוסק באפשרות הגיוס בפועל מגלם את עיקר הבעיה. עבור חלקים מהקהילה החרדית, ובמיוחד עבור ההנהגה, גיוס הוא "ייהרג ובל יעבור". התגובה של העולם החרדי לעצירת המימון לישיבות, ולעובדה שעל צה"ל להתחיל לגייס אותם מ־1 אפריל 2024, היא כאל גזרת שמד. העיתונות חרדית תופסת את הגיוס כשנאת היהדות והתגובה היא בהתאם, כפי שניתן לראות בעיתונות החרדית.43 תגובה כזו אינה מאפשרת דיאלוג.  

גם כאשר יש דמויות מההנהגה החרדית (הפוליטית והדתית) שמוכנים לדון בגיוס, העיתונות החרדית מרימה קול צעקה בנושא. כתבות וטורי דעה מתארים את הנכנסים לדיאלוג כבוגדים. לדוגמה כאשר ח"כ מנחם מוזס מיהדות התורה נפגש עם חיילים מהמגזר, בחרה התקשורת החרדית לפרסם את קריאות הציבור נגדו.44 עם זאת, יש קולות שמרגישים שצריך לקבל פשרה שמאפשרת לקהילה להמשיך ללמוד, אך גם להיות שותפים בעול ההגנה על המדינה.45 בכלליות, נראה שיש תזוזה מסוימת בתפיסות בנוגע לגיוס, בייחוד לאחר 7 באוקטובר, ונכונות רבה יותר של צעירים חרדים להסתכל על הגיוס בעיניים אחרות.46 מוקד שיח זה הוא היחיד שבו הצדדים מוכנים להקשיב זה לזה במידת מה. החברה הישראלית מבינה שאם ברצונה לשכנע צעירים חרדים להתגייס, עליה להבין את צורכי העולם החרדי מחד גיסא. המגזר החרדי מבין שלא כל הצעירים אכן לומדים, ושאם ברצונו לשרוד עליו להתגמש בנושא הגיוס מאידך גיסא. בינתיים, הדברים אינם מתרגמים לתוצאות בשטח. 

הפגנת מחאה של הציבור החרדי נגד החלטת הממשלה בנוגע לגיוס חרדים לצה"ל. 2 במרס 2014. צילום: קובי גדעון, לע"מ

הפגנת מחאה של הציבור החרדי נגד החלטת הממשלה בנוגע לגיוס חרדים לצה"ל. 2 במרס 2014. צילום: קובי גדעון, לע"מ

האם החברה הישראלית רוצה באמת שחרדים יתגייסו לצה"ל? 

מוקד שיח זה פחות נכח בשדה הציבורי עד מרס 2024, והמשתתפים בו עד לאחרונה נתפסו בדרך כלל ככופרים בעיקר. מוקד זה מפקפק בעצם ההיגיון שבגיוס חרדים. שני הנושאים המרכזיים במוקד שיח זה מתמקדים בהשפעה החברתית של גיוס החרדים על צה"ל ועל החברה הישראלית; והאם גיוס החרדים הוא בעיה "אמיתית" או בעיקר רגשית-אידיאולוגית? על אף שמדובר במוקד שיח שהוא בעיקר פנימי בתוך החברה הישראלית הכללית, החרדים תורמים לו באמצעות הדגשת שתי נקודות: גיוס חרדים ישפיע על צה"ל באופן שנתפס על ידי רוב החברה הישראלית כשלילי (יגרור, למשל, הדרת נשים); ושככל שהחברה הישראלית תלחץ יותר – כך תתנגד החברה החרדית לגיוס. מכאן שבטווח הארוך גיוס בכפייה הוא בזבוז זמן, כסף ומאמץ.47  

מוקד שיח זה מזהה שני כשלים מרכזיים בדיון בגיוס חרדים: ראשית, העולם החרדי לא מבין את המשקל האמיתי שהחברה הישראלית מייחסת לנושא הגיוס, ואת האופן שבו החברה החרדית מצטיירת בשל רצונה בפטור.48 הבנה שגויה זו מונעת מהעולם החרדי להתייחס לנושא באופן נכון, ותגובותיו רק מגבירות את האנטגוניזם כלפיו. כפיית גיוס לא תפתור נקודה זו ורק תחמיר אותה. 

שנית, רוב הישראלים לא מבינים את המחיר – הכלכלי, החברתי ובשינויים שבתוך המערכת הצה"לית – שיצטרכו לשלם כדי לגייס חרדים בהיקפים גדולים. חייל חרדי הוא יקר.49 צה"ל יצטרך לשלם משכורת גבוהה יותר לכל חייל נשוי, ועוד יותר על כל ילד שיש לאותו חייל. חייל חרדי, שבדרך כלל מבוגר יותר וכבר נשוי עם ילדים, בשונה מחייל "רגיל" בשירות סדיר, עולה אלפי שקלים יותר מחייל "רגיל".50 נוסף על כך, כשרות חרדית, שהיא מחמירה יותר מהנהוג כעת בצה"ל, יקרה אף היא. אם החייל החרדי אינו נשוי, אך מנותק ממשפחתו בשל הגיוס (או מסיבות אחרות), הוא זכאי להטבות כספיות בהיותו "חייל בודד". אף על פי שעלויות אלה נשמעות קטנות יחסית, אם צה"ל יתחיל לגייס חרדים בהיקפים גדולים הן יחלו להצטבר. צה"ל היה מעדיף לגייס חיילים חרדים צעירים יותר, שבתקווה טרם נישאו ואין להם ילדים, מכיוון שיהיו זולים יותר. עם זאת, אפילו חיילים אלה יעלו למשלם המיסים יותר מחייל "רגיל".51 מנגד, החברה החרדית מעדיפה לגייס חרדים מבוגרים ונשואים, שהסיכוי שיעזבו את החברה החרדית קטן יותר. 

נוסף על הפן הכלכלי, במציאות הנוכחית גיוס חרדים בכפייה יכניס למערכת הצה"לית חיילים ללא מוטיווציה, או עם מוטיווציה נמוכה. האם יהיה אפשר לסמוך על חיילים אלה בשדה הקרב? מה יקרה אם רבנים יורו להם לנהוג באופן שאינו עולה בקנה אחד עם פקודות הצבא? האם כדאי באמת לגייס חיילים כאלה? המחיר החברתי בתוך צה"ל יהיה מורכב אף יותר. חיילים חרדים ככל הנראה יתגייסו ליחידות מגזריות שבהן רמות כשרות מחמירות יותר, תפילות ולימוד תורני במהלך השירות הם חובה לכלל חיילי היחידה, ובכלליות אורח החיים ביחידות אלה יהיה חרדי.52 בהתאם לכך, נשים לא תוכלנה לשרת במקומות הללו. כבר במציאות של היום שבה יש יחידות חרדיות, צה"ל עושה מאמצים רבים להבטיח סביבה חרדית בתוך המערכת הצבאית. זאת לאחר שנים של תלונות בדבר התקלות השונות ביחידות החרדיות.53 גיוס חרדים במספרים גדולים יחייב את צה"ל להקפדה יתרה אף יותר בנושא, וכפי שנושא "השילוב הראוי" שינה התנהלויות בשטח, כך צפוי שגם גיוס חרדים בהיקפים גדולים ישפיע בתחום זה.  

ברור מכאן שאופיו של צה"ל ישתנה בעקבות גיוס חרדים. השפעה זו תתבטא בשלושה מוקדים: עליית הנִראות הדתית ביחידות; הדרת נשים מיחידות רבות בשל לחץ מהמחנה החרדי; ועליית הסיכון לשבירת לכידות בתוך הכוח. אם המאבק לשילוב נשים בצה"ל בשנים האחרונות התמקד בנושא של כניסתן לשירות קרבי, הרי שכניסת חרדים תגביל דווקא את הימצאותן בתפקידי הדרכה ופיקוד, ת"ש, שלישות וכיוצא באלה. רוב תפקידי ההדרכה בצה"ל מאוישים על ידי נשים (כולל מדריכות אימון גופני, מדריכות טנקים, ירי, מרגמות, נהיגה ועוד), כמו גם רוב מש"קיות הת"ש, מפקדות הכשרות (כולל לחיילי מקא"מ). נשים נמצאות בכל מערכי המשא"ן בצה"ל, ובתפקידי פיקוד בתפקידים של תומכ"ל וביחידות עורפיות. גיוס חרדים בהיקפים גדולים ידרוש מצה"ל שינויים במבנה הארגוני הפנימי של צה"ל, כולל הקצאת גברים למקצועות הדרכה במקום לתפקידים קרביים. במציאות שאחרי 7 באוקטובר נראה שיש פתח רב יותר לשילוב נשים ביחידות לוחמות לנוכח התנהלותן המוצלחת בשדה הקרב. שילוב חרדים עשוי להשפיע גם על תהליך זה.  

דברים אלה עולים לדיון בתקשורת, ובוודאי בתקופה הנוכחית. כפי שכתב בעבר קובי ניב: "אם יתגייסו אכן החרדים בהמוניהם, כצעקתכם, הרי צה"ל יצטרך לשנות את כל אופיו כדי שהללו יוכלו לשרת לפי אמונתם, וזה מה שהצבא צריך? זה מה שאתם רוצים? והרי אם זה יקרה, אתם תזעקו 'הדתה' עד לב השמים, נכון? אז תפסיקו כבר לבלבל בשכל עם 'השוויון בנטל'".54 טענה זו רק התחזקה.  

פירוק הצבא ליחידות מגזריות יחתור תחת הרעיון שבצה"ל נפגשים כל חלקי החברה הישראלית ונוצרת היכרות. ברמה הארגונית, הפרדת הכוח ליחידות מגזריות יכולה ליצור בעיות נוספות. לא לחינם הנטייה בצה"ל היא לפרק יחידות מגזריות (כמו גדוד חרב הדרוזי ב־2015) ולא להקים חדשות.  

בדומה לכך, גם חרדים מתייחסים להשלכות החברתיות של גיוסם על צה"ל, ומודעים להשפעתו האפשרית עליהם. במאמר דעה הצהיר הפובליציסט החרדי ישראל כהן במפורש: "אם החרדים יתגייסו בהמוניהם (ויצטרפו לציונות הדתית) [...] צבא העם יעבור שינוי משמעותי והדתה של ממש, ולכך החילונים לא יכולים להסכים. ואם המציאות תהיה הפוכה, והחרדים שיתגייסו יעברו תהליך של חילון והיטמעות במרחב הישראלי, לכך המנהיגות החרדית לא תוכל להסכים".55 בשורה התחתונה, מוקד שיח זה גורס כי גיוס חרדים אינו רצוי, והדבר יערער את כל המבנה החברתי בצה"ל.56 כלומר עדיף להשאיר את המצב הקיים, ולמצוא פתרון אחר לשירות חרדים. אולי בשירות לאומי-אזרחי. 

הטקטיקה החרדית במוקד שיח זה היא להשתמש במקורות שאינם חרדיים כדי לחזק את עמדתם שגיוס המוני של חרדים – ודאי בכפייה – יהיה טעות קשה. התקשורת החרדית מרבה לצטט דמויות ציבוריות האומרות שהצבא אינו זקוק באמת לחרדים.57 כמה מהכותבים החילונים מסכימים שהלחץ יחזור כבומרנג,58 אבל גם עשוי להזיק בצורות נוספות: יביא לביטול הגיוס בכללותו, ויסתום את הגולל על דמותו של צה"ל כצבא העם.59  

ב־29 במרס 2024, בסוף השבוע שלאחר שקבע בג"ץ שאין להעביר יותר מימון לישיבות החרדיות, נראה שהשיח המרכזי בעיתונות הישראלית הלא־חרדית סביב הנושא מוכן היה לקבל את העובדה שאי אפשר לגייס חרדים. כותבים רבים אמרו: הסיפור נגמר. נשחרר את החרדים לדרכם, ונלך אנחנו לדרכנו.  

על אף שיש כותבים חילונים ודתיים-לאומיים שתומכים (או מקבלים את האפשרות) בפטור עבור החרדים, לא כל הכותבים החרדים מסכימים עם דעות אלה. במאמר דעה מ־2014 תקף דוד רוזנטל, פובליציסט חרדי ואיש תקשורת, את ההנהגה הפוליטית החרדית. לדבריו, ההנהגה נכשלה מכיוון שאינה מבינה שאם היא מעוניינת באמת ובתמים לנהל באופן נכון את נושא הגיוס – עליה להתפשר. לכפות על הצד האחר להסכים למשהו – רק יגביר שנאה והתנגדות. קולות דומים נשמעים גם ממקורות אחרים בתוך העולם החרדי בתקופה האחרונה.60 

מוקד שיח זה (לפחות עד 7 באוקטובר) נתפס כשולי ובעייתי; הרעיון ששוויון הוא הכרחי, מנע מאשכול זה להתפתח. נראה כי ההתפתחויות האחרונות מפיחות רוח חדשה במוקד שיח זה.  

מלש"בים חרדים בדרכם לבקו"ם. צילום: אתר צה"ל

מלש"בים חרדים בדרכם לבקו"ם. צילום: אתר צה"ל

בסופו של דבר, מדובר בגבולות הקולקטיב 

לאן הדיון ממשיך מכאן והאם יש תקווה לשיח? במציאות של 2024 ייתכן שהגיע הזמן לדיון אמיתי. פסיקתו של בג"ץ עשויה להביא את החברה הישראלית בדיוק לנקודה שכזו. אחד המפתחות האפשריים לפתרון נמצא באופן התנהלותם של חיילי המילואים בעולם שלפני 7 באוקטובר.  

בשני העשורים האחרונים הצליחו חיילי המילואים לשנות את האופן שבו החברה וקובעי מדיניות רואים את המערך. במקום לדון בשירות המילואים במונחים של שוויון שינה הדיון כיוון, והתנהל סביב רעיון ההוגנות.61 אם החברה הישראלית תהיה מוכנה לראות גיוס חרדים באופן דומה, אולי גם הדיון סביב גיוסם יוכל להשתנות. מנגד, אירועי 7 באוקטובר שינו את כל המערכת המושגית של נושא הגיוס. הצורך הפרקטי הבסיסי ביותר מחייב גיוס רחב יותר משהיה: ויתור על כוח האדם החרדי משמעו הטלת עומס רב על יתר החברה. קשה לדבר על הנושא במונחי הוגנות במציאות הנוכחית. עם זאת, גם כיום יש קולות המוכנים למשוואה שמדברת על הוגנות במקום שוויון.62 כמו כן, כאמור, שילוב חרדים עלול לשנות את אופיו של צה"ל, ולא ברור שזהו מחיר שהחברה הישראלית מעוניינת לשלם.  

תפיסת היסוד של צה"ל כצבא העם תיפגע במקרה של שינוי השיח. החברה הישראלית סבורה ששירות צבאי מאפשר מפגש בלתי אמצעי לכלל האזרחים בה. שירות צבאי אמור ליצור זהות קולקטיבית, ולאפשר לפרטים בחברה לבנות מכנה משותף ובסיס לחיים משותפים.63 אם תוותר על גיוס חרדים, היא למעשה משרטטת מחדש את גבולות הקולקטיב ומוציאה מתוכו את המגזר החרדי רשמית. פטור כולל לחרדים כשגיוס חובה עדיין קיים עבור יתר האזרחים – יהיה הצהרה רשמית שאין כל ציפייה שהחברה החרדית תהיה חלק מ"אנחנו", הקולקטיב הישראלי. החרדים הם "הם"; "אחר". 

כאשר החברה דורשת מהחרדים להתגייס – היא מזמינה אותם להיות חלק מהקולקטיב: לשרת עם כל חלקי החברה, ולאחר השירות לעבוד וללמוד לצידה. זוהי הזמנה שאינה מובנת מאליה. כאשר מדובר באזרחים ערבים-ישראלים, החברה מקבלת בהבנה פטור מגיוסם. אין כלל דיון ציבורי סביב העובדה שאזרחים ערבים אינם משרתים, אך זכאים לזכויות מלאות.64 אם החברה הישראלית תקבל בהבנה פטור מלא לחרדים, המשמעות היא שהקולקטיב רואה בהם קבוצת מיעוט נפרדת. לשינוי כזה יש השלכות, והמגזר החרדי צריך להבין את משמעות הפטור גם ברמה הזאת. בתשובת איחוד הישיבות באר"י לבג"ץ 6477/23 נכתב באופן ברור: "איחוד הישיבות באר"י [בארץ ישראל] יבקש להדגיש כי הציבור החרדי אינו מעוניין להיות מותך ב'כור ההיתוך' [של צה"ל]" (הדגשות במקור, עמ' 4). כלומר ההנהגה החרדית מבינה היטב שהיא מוציאה את עצמה מהכלל, ורוצה בכך. 

עם זאת, גם אם החרדים רוצים לשמר את זהותם הנפרדת, הם עדיין רואים עצמם כחלק מהקולקטיב היהודי (אם לא הישראלי).65 בשנים האחרונות יותר צעירים חרדים מרגישים קשר למדינה ועוברים תהליכי "ישראליזציה", למרות ההצהרה הברורה לעיל. ייתכן שדווקא צעירים אלה מוכנים לעשות את הצעד ולהצטרף לכלל, ויהיה אפשר להגיע לפשרה מלמטה שתאפשר גיוס של חרדים ולא תחייב את צה"ל לשנות את אופיו באופן בוטה. מודל השילוב של נשים דתיות (שגם הוא החל מלמטה) עשוי לסמן את הדרך לגיבוש פתרון שכזה. מנגד, אי אפשר להתכחש לעובדה שגיוס חרדים – בכל צורה שתהיה – ישפיע על אופיו של צה"ל. שילוב חרדים ישפיע על מבנה הכוח, על תוכניות ההכשרה ועל תקציב הביטחון. צה"ל והחברה הישראלית צריכים לחשוב איזה מחיר הם מעדיפים לשלם. מחיר השילוב או מחיר הוויתור. 

ברצוני להודות לנחשון פרז על הערותיו הבונות לטיוטה קודמת של מאמר זה ולניבה אהרוני, עוזרת המחקר למאמר זה. גרסה מוקדמת של המאמר התפרסמה כפרק בספר  Kimmy Caplan and Nissim Leon (eds.) Contemporary Israeli Haredi Society, Routledge, 2023. 

שלט על ישיבת פוניבז' בבני ברק ב־1 באפריל 2024, יום כניסת פסיקת בג"ץ לתוקף: "או חרדי או צבא". צילום: ניצן כהן

שלט על ישיבת פוניבז' בבני ברק ב־1 באפריל 2024, יום כניסת פסיקת בג"ץ לתוקף: "או חרדי או צבא". צילום: ניצן כהן

להאזנה לפודקאסט העוסק במאמר לחצו כאן

להרשמה לערוץ הווטסאפ החדש של "מערכות" לחצו כאן

לקבלת חומרים נוספים מבית "מערכות" לחצו כאן

לקבלת חומרים נוספים מבית "מערכות" לחצו כאן

הערות

  • Rosman, E. (2016). Identities We Think We Have: Why The Military Might Help Build Nations in their Own Mind, Res Militaris 6(2)

  • בראון, ב' (2017). מדריך לחברה החרדית: אמונות וזרמים. עם עובד; ארנוולד, מ' (2017). החרדים במלחמת העצמאות. מודן; פרנקל, י' (תשנ"ד). היהדות החרדית והדתית בירושלים בתקופת המצור. הציונות יח, עמ' 249–280; כהן, י' (תשנ"ד, 1994, מהדורה שנייה). גיוס כהלכה: על שחרור תלמידי ישיבות מצה"ל. הקיבוץ הדתי; פינקל, מ' (ינואר 2024). מודל של יחידות "מגזריות" כפתרון המתח בין צורכי המגזר וצורכי צה"ל. מערכות 501, עמ' 58–65

  • היום מרבית החרדים מקבלים את מדינת ישראל כעובדה מוגמרת. מרביתם מדברים עברית, בוחרים ונבחרים, ובאופן כללי, משתתפים בחיים הציבוריים בישראל. בראון (2017)

  • ורהפטיג, ז' (1988). חוקה לישראל: דת ומדינה. מסילות, עמ' 229–261

  • בראון (2017); ארנוולד (2017), עמ' 262–265

  • בראון (2017); ורהפטיג (1988); כהן (תשנ"ד, 1994); ברק־ארז, ד' (2010). גיוס בחורי הישיבות: מפשרה למחלוקת. בתוך: ד. הכהן ומ. ליסק (עורכים) צומתי הכרעות ופרשיות מפתח בישראל. אוניברסיטת בן‏־גוריון בנגב, עמ' 13–39; Drory, Z. (2009). The NAHAL Haredi: The God-Fearing Battalion of the IDF. Journal of Political and Military Sociology 37(2), pp. 161-194.

  • בבא בתרא, 7

  • הלכות מלכים ומלחמותיהם, ה'

  • Cohen, S.A. (1997). The Scroll or the Sword? Dilemmas of Religion and Military Service in Israel. Harwood Academic Press 1997; Rosman-Stollman, E. (2014). For God and country? Religious student-soldiers in the Israel Defense Forces. University of Texas Press

  • Nissim, L. (2017). The Haredi Scholar-Society and the Military Draft in Israel: Counter-Nationalism and the Imagined Military Symbiosis. In: E. Lewin, E. Bick & D. Naor (eds.). Comparative Perspectives on Civil Religion, Nationalism, and Political Influence. IGI Global, pp. 210-225; Stadler, N., & Ben-Ari, E. (2003). Other-Worldly Soldiers? Ultra-Orthodox Views of Military Service in Contemporary Israel. Israel Affairs, 9(4), pp. 17-48; Stadler, N. (2007). Playing with Sacred/Corporeal Identities: Yeshivah Students' Fantasies of Military Participation". Jewish Social Studies, 13(2), pp. 155-178; Hakak, Y. (2009). Haredi Male Bodies in the Public Sphere: Negotiating with the Religious Text and Secular Israeli Men. Journal of Men, Masculinities and Spiritualities, 3(2), pp. 100-122

  • ארנוולד (2017); בראון (2017)

  • בן חיים, א' (2002, 23 ביולי). "זה התחיל אצל בן גוריון". YNET; הוברמן, ח' (2017, 24 בפברואר). חרדים לעקבתא דמשיחא. מצב הרוח 423, עמ' 26–28

  • מאיר, א. (2002, 2 אוגוסט). צבאות השם. כל העיר, עמ' 68–70; אטינגר, י' (2007, 14 פברואר). אחרי 8 שנים, הנח"ל החרדי מנסה להיות יותר חרדי. הארץ; אטינגר, י'. (2015, 14 מרס). הונאת חוק הגיוס: יותר הזיק מהועיל להתגייסות החרדים. הארץ; כהן, ג' (2017, 8 אוגוסט). צה"ל לא עומד ביעדי הגיוס של חיילים חרדים שנה רביעית ברציפות. הארץ

  • Drory (2009)

  • אטינגר, י' (2024, 30 במרס). קצינים בכירים מודים: גיוס החרדים נכשל, עדיף שילכו לעבוד. כאן חדשות; זולדן, ד' (2009). חרדים לגורלם. ידיעות ספרים; ארנון, א' (2002, 18 בפברואר). כשעץ השקד לא הצמיח פירות. כיכר השבת; ריפקין, ש' (2013, 10 ביוני). קולה של אמא: הגרסה החרדית. בשבע: אתנחתא, עמ' 8–10; גרוניך, צ' (2015, 10 במרס). "ספרדים לנצח, אשכנזים לגבעתי": האמת על גיוס חרדים. כיכר השבת; נוי, א' (2016, 6 בדצמבר). המזרחים הפכו להיות בשר התותחים של חוק הגיוס. שיחה מקומית

  • כהן (1994); הכהן, א' (2002). על חובת השיוויון בשירות צבאי. דעת 74; פירון, ש' (יולי 2012). האמנם פטורים בני ישיבות מגיוס? דעות 57; אלון, מ' (2002). הפטור מגיוס וסרבנות הגיוס. דעת 87; ליכטנשטיין, א' (2002, תשס"א, י"ד בניסן). דרכה של ישיבה – בין אלון שבות לוולוז'ין. עלון שבות, עמ' 39–52

  • https://www.youtube.com/watch?v=-4boCkW-r30

  • זולדן (2009), עמ' 22–27

  • מערכת JDN (2016, 13 במאי). מאמר דעה: אנחנו לא חיים בארץ הזו בזכותכם • אתם חיים כאן בזכותנו. חדשות JDN; Shapiro, Y. (2013, July 23). Clearly Explained: Why Orthodox Jews Refuse to Serve in the IDF. Torah Jews.

  • מניב, ע' (2024, 16 במרס). כך נראה מנגנון ההשתמטות החרדי מצה"ל. מאקו

  • בר און, ד' (2024, 27 במרס). אחד מכל חמישה חרדים תומך בביטול הפטור מגיוס. הארץ

  • בן בסט, א', דהן מ' וקרמניצר, מ' (2013). חרדים לצה"ל. המכון הישראלי לדמוקרטיה

  • נגבי, מ' (תש"ל־תשל"א). זכות העמידה בענין גיוס בחורי ישיבה (בג'ץ 40/70). משפטים כרך ב, עמ' 640–651

  • ברק־ארז (2010);  Perez, N. (2014). The Limits of Liberal Toleration: The Case of the Ultra-Orthodox in Israel. Journal of Church and State, 56(2), pp. 223-247.

  • מ. אלרן ו־י. בן מאיר (עורכים), (2012). גיוס חרדים לצה"ל – חידוש חוק טל. המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS); גל, ר' (2024, 30 במרס). עוד בכייה לדורות. Jokopost

  • ספיר, ג' (2000). גיוס בחורי ישיבות לצה"ל: הצעת מתווה לשיקולים הנורמטיביים הרלוונטיים. פלילים ט, עמ' 217–253

  • טוקר, נ' (2023, 13 ביולי). 40% מהציבור החרדי: אנו תורמים הכי הרבה לכלכלה ולביטחון. דה מרקר

  • ניסני, ב' (2014, 10 באפריל). הייתי עם זקן גדול וציציות בחוץ – הצבא קלקל אותי. כיכר השבת

  • כפי שניתן לראות מתגובת איחוד הישיבות באר"י לבג"צ 6477/23

  • בן בסט, דהן וקרמניצר (2013); מלחי, א' (2017). צבא התעסוקה לחרדים. המכון הישראלי לדמוקרטיה; שטרן, י' וזיכרמן, ח' (2013). בין אוהל הסיירם לאוהלה של תורה: מתווה גיוס חרדים לצה"ל. המכון הישראלי לדמוקרטיה; כהנר, ל' ומלאך, ג' (2023). שנתון החברה החרדית, 2023. המכון הישראלי לדמוקרטיה

  • אלרן ובן מאיר (2012)

  • אילן, ש' (1999). דחיית הגיוס של בחורי ישיבות: הצעת מדיניות. מחקרי פלורסהיימר

  • מלחי (2017)

  • בראון, ב' (2017). מדריך לחברה החרדית: אמונות וזרמים. עם עובד; Nissim, L. (2017)

  • מלחי (2017); בר און (2024, 27 במרס)

  • גל (2024, 30 במרס)

  • ראו: בג"ץ 6198/23; בג"ץ 6199/23; בג"ץ 6477/23; בג"ץ 7525/23; בג"ץ 7955/23

  • לוי, י' (2015). שירות חובה או חובה לשרת? תרחישים של שירות אזרחי חובה בישראל. האוניברסיטה הפתוחה; גל, ר' (2010). שירות אזרחי לאומי לחרדים. המכון הישראלי לדמוקרטיה

  • בן בסט, דהן וקרמניצר (2013); שטרן וזיכרמן (2013)

  • גל (2010)

  • פינקל (ינואר 2024)

  • רוסמן, א' (יוני 2015). חיילים דתיים בצבא חילוני: על יחסן של המערכות הצבאיות לחיילים דתיים בהודו ובישראל. מערכות 461, עמ' 50–56;  Rosman-Stollman, E. (2016). Religious accommodation as a civil-military looking glass: The case of the Indian and Israeli armed forces. Journal of Church and State 58.3, pp, 440-461

  • למשל אתר בחדרי חרדים בחר להשתמש בציטוטים מגזרות פרעה על בני ישראל ("וכאשר יענו אותו, כן ירבה וכן יפרוץ"). פריינד, א' (2024, 2 באפריל). אחרי פקיעת החלטת הממשלה: צווי גיוס נשלחו לתלמידי ישיבות. בחדרי חרדים. הכותרת הראשית בעמוד באותו יום השתמשה בציטוט מאחת מהקינות על עשרת הרוגי מלכות שנקראת בתפילת יום הכיפורים: "וְאֵין שִׁיּוּר רַק הַתּוֹרָה הַזֹּאת"

  • שקדי, ח' (2011, 29 במאי). פשקווילים: ח"כ מוזס ייזכר לדראון עולם. כיכר השבת

  • הדוגמה הבולטת כמובן היא של ישיבת חדוותא – ישיבה לחרדים המעוניינים להתגייס. ערוץ 7 (2023, 14 בספטמבר). לראשונה: גרעין קהילתי  ליוצאי צבא חרדים. ערוץ 7; פפר, י' (2024, 22 במרס; תשפ"ד, י"ב באדר ב'). מדוע אנחנו – גם מי שאין "תורתו אומנותו" – לא מתגייסים?!. צריך עיון

  • בר־און (2024)

  • שפיגל, א' (אוקטובר 2012). למה אנו נאבקים לגייס את כל החרדים לצבא? פוליטון 4

  • כהן, ד' (2013, 25 ביולי). הדובר החם הבא. Mako

  • ממן, ר' (2024, 29 במרס). התג והמחיר. מקור ראשון – יומן, עמ' 18–19

  • פרץ, ס' (2013, 14 בפברואר). חייל חרדי עולה לצבא 9,500 שקל בחודש – חייל רגיל רק 4,000 שקל. דה מרקר

  • שם; ממן (2024, 29 במרס)

  • פינקל (ינואר 2024)

  • אטינגר (2007)

  • ניב, ק' (2017, 1 בנובמבר). די כבר עם השטות של גיוס החרדים. הארץ

  • כהן, י' (2017, 7 באוקטובר). כולם מפסידים מביטול הפטור מגיוס. הארץ

  • זהו גם הקו של תשובת איחוד הישיבות באר"י לבג"ץ 6477/23: "אי אפשר לגייס למעלה מ־60,000 חרדים שיהוו מעל שליש כוח הסדיר בצה"ל, ולא לשנות באופן מהותי את אופי השירות בצה"ל" (עמ' 4)

  • כהן, י' (2012, 22 בפברואר). הפרקליט שייצג את מר"צ: "אסור לגייס חרדים בכפייה". כיכר השבת

  • גל (2024)

  • לוי, י. (2012), "המאבק לגיוס חרדים כביטוי לשקיעת "צבא העם"," דעות 57.

  • פפר (2024, 22 במרס; תשפ"ד, י"ב באדר ב')

  • קבילו, א. (2021), השוויון בתרומה למדינה - שימור עקרון "צבא העם" במודל "אומה חמושה" במאה ה-21, מרכז דדו.

  • אטינגר (2024, 30 במרס)

  • Rosman, E. (2020). An undergraduate school for the nation: the effect of military service on veterans' social perceptions. Nations and Nationalism 26.4, pp. 1033-1053

  • כפי שאכן טוענים במופגן נציגי איחוד ישיבות באר"י בתשובתם לבג"צ 6477/23 (נספח 1)

  • פפר (2024, 22 במרס; תשפ"ד, י"ב באדר ב')