האתגר: למוטיבציה חשיבות עצומה בלוחמה, ויחד עם כישוריו של החייל היא שקובעת כיצד ובאיזו איכות תתבצע על ידו כל פעולה. תיאוריות שונות (לדוגמה: פירמידת הצרכים של מאסלו, שני הגורמים של הרצברג ושותפיו, ה-Theory Determination-Self) יכולות לסייע למפקדים להניע את פקודיהם לביצוע משימה. על המפקדים לדעת היכן פקודיהם נמצאים על רצף פירמידת הצרכים, להבחין בין תנאים היגייניים למוטיבציה, לשקול כיצד לכוון את הפקודים למוטיבציה אוטונומית, וכל זאת בזמן שהם מחזקים מנגנונים של מוטיבציה נשלטת מבלי לשחוק את המוטיבציה הפנימית. את המניעים היוצרים מוטיבציה ניתן לסווג למניעים פנימיים (תפיסת האויב, ההנאה מלחימה, הרצון לשרוד, אידיאולוגיה) ולמניעים חיצוניים (המסגרת החברתית הקרובה, הלכידות החברתית, השייכות לארגון). על פי חלוקה זו, יש לבחון אם כל לוחם מגיע עם מוטיבציה אחת בלבד ללחימה, או שמא עם מספר מוטיבציות; אם ניתן לאפיין קבוצות שונות לפי המוטיבציות המובילות אותן ללחימה; ואם לסוג הלחימה יש השפעה על המוטיבציות המובילות.
אחד מספרי המלחמה החשובים ביותר נכתב על־ידי ג'וזף הלר, "מלכוד 22 "שמו. במרכז העלילה ניצבת דמותו הסהרורית של איש צוות בלהק מפציצים ושמו יוסריאן. דמות זו, מעין קרובת משפחה רעיונית של החייל האמיץ שווייג,59 משתתפת בלחימה בחזית האיטלקית בזמן מלחמת העולם השנייה, אך נעדרת כל רצון להילחם. יוסריאן מבלה את רוב זמנו בניסיון להתחמק ממשימות הקרב המוטלות עליו וממפקדיו אשר דורשים ממנו להמשיך ולהילחם. כל זאת בתוך אווירת בית המשוגעים המקיפה אותו, המלאה בנפגעי הלם קרב, מפקדים מוזרים ובלתי כשירים וביורוקרטיה צבאית אטומה. מבין דפי הספר, המלחמה נגלית כתקופת חיים מוזרה, חסרת כל היגיון, ולעיתים מצחיקה עד דמעות. ברם, עיון מעמיק ורציני בספר מגלה כי כל המנגנונים אשר עשויים היו ליצוק בליבו של גיבור הסיפור את ההנעה, המוטיבציה, להילחם – נעדרים מהיחידה שבה שירת. בפרק זה ננסה להבין מהי אותה הנעה וכיצד ניתן להשפיע עליה, וכל זאת לאור השאלה כיצד היה על יחידתו של יוסריאן להתנהל, על מנת שלא יארוז את חפציו ויפליג לגורל לא נודע, כפי שמתואר בסוף הספר.