מראשית שנות ה־90 של המאה ה־20, בעת שהצטרפה למועצת שיתוף הפעולה הצפון אטלנטית (North Atlantic Cooperation Council) ב־1991, ולתוכנית שותפות למען השלום (Partnership for Peace) ב־1994, יש לאוקראינה קשרים עם נאט"ו. לאחר ההשתלטות של רוסיה על חצי האי קרים ב־2014 גברו הקשרים והסיוע לשיקום צבא אוקראינה, ומרגע שפרצה המלחמה מדינות נאט"ו מעצימות בהדרגה את הסיוע בכמעט כל תחום שאינו השתתפות פעילה של כוחותיהן שלהן בלחימה.
מימון: צבאי, אזרחי
כלכלתה של אוקראינה ספגה מהלומה קשה במלחמה. אחד המדדים לכך הוא הירידה החדה בתוצר הלאומי הגולמי שלה מבערך 200 מיליארד דולרים (בחישוב PPP7 540 מיליארד דולרים לערך) בשנת 2021 ל־135 מיליארד דולרים (בחישוב PPP זה בערך 365 מיליארד דולרים בערך) בשנת 2022. אל מול הירידה הזו יש להעמיד את הזינוק בהוצאות ממשלת אוקראינה לניהול המלחמה. תקציב הביטחון של אוקראינה בשנים שקדמו למלחמה היה בערך 5.9 מיליארד דולרים בשנה (בחישוב PPP זה למוצרים מתוצרת אוקראינה – 16 מיליארד דולרים בערך, אבל לרכישות מחוץ לאוקראינה יש להתייחס לסכום הדולרי עצמו). אין נתונים אמינים על ההוצאה האוקראינית על הפעלת הצבא, אולם אין ספק שהוא זינק בסדרי גודל ביחס לתקציב שקדם למלחמה. כמו כן, עלות שיקום הנזק לתשתיות נאמד בכ־140 מיליארד דולרים.