פתיחות לביקורת
תנאי הכרחי ללמידה הוא הקשבה למשוב והפנמה של הערות על ביצוע, ותנאי לאלה הוא פתיחוּת. ללא פתיחות לא תיווצר הקשבה אמיתית, ולא תהיה הפנמה של השיפור הנדרש. פתיחות לביקורת וקבלתה מסירות חומות של התנגדות, ומרסנות מגננות שמתעוררות לא פעם במצבים מסוג זה.
בביקוריי השונים ביחידות צה"ל, ובאופן מיוחד בקורסים ובהכשרות לפיקוד, אני נוכח לא פעם בקושי של חניכים לשמוע ולקבל ביקורת. ההערות נתפסות אצלם כפגיעה אישית, וכביקורת שלא ראוי לומר לפני החברים בצוות. זוהי טעות חמורה אשר מעכבת למידה וחוסמת שיפור.
אנשים בוגרים, בכל תחום מקצועי, ובפרט בתחום הצבאי שבו משמעויות הדברים הן של חיים ומוות, חייבים להתייחס להערות הנוגעות לתפקודם באופן מקצועי וענייני. זהו עיקרון שנכון להערות הקשורות לממד המקצועי, אבל הן גם חייבות להתפרש כהערות ענייניות בסוגיות של התנהגות אישית, אופן ההתנהלות בצוות ושיטת הפיקוד. כל בעל תפקיד וכל מפקד צריכים ללמוד ולהשתפר הן בתחום המקצועי והן בתחום עבודת הצוות והמנהיגות. חיילים ומפקדים שאינם קשובים לביקורת מעכבים את התפתחותם, ומפקדים שאינם מציבים לפקודיהם נכוחה את הנושאים הדורשים שיפור, פוגעים בהתקדמותם וחוטאים לתפקידם. מפקדים חייבים ללמד חיילים ומפקדי משנה להיות קשובים לביקורת, ולהיות צמאים להערות. חלק מן ההערות צריך לומר בארבע עיניים, וחלק אחר חייב להיות מוצג באופן קבוצתי. ההערות השליליות, כמו גם החיוביות, צריכות להיאמר באופן חד ובהיר, ללא עיגולי פינות, ומייד לאחריהן יש להציג את הלקחים ואת האופן שבו יש לנהוג בעתיד. מכיוון שחלק ניכר מהפעולות בצה"ל נעשה בצוותים, לא רק שכל חברי הצוות יכולים ללמוד משגיאותיהם של האחרים, אלא שרבות מן ההערות נוגעות לתיאום בין חברי הצוות ולכן הן חייבות להיות מוצגות ומנותחות בפני כולם.
מפקד טוב וקבוצה טובה מפתחים תרבות של פתיחות, תרבות של חשיפת העובדות החיוביות והשליליות, מנתחים באופן מעמיק את האירועים תוך הצגתם באופן חושפני, ומקיימים תהליך מדויק ומקצועי של הסקת מסקנות, שממנו קצרה הדרך לשיפור אישי וקבוצתי. הנחלת הידיעה ששגיאות הן דבר טבעי ולגיטימי המתרחש אצל כולם, והטמעת העיקרון ששגיאה היא אחד ממחוללי הלמידה העיקריים, צריכה להיות נכס צאן ברזל לכל אדם ולכל קבוצה ששיפור והצטיינות מנחים את דרכם. פתיחוּת לביקורת ותהליכי למידה שיטתיים יוצרים אמון הדדי, תחושת שיפור והעצמה אישית וקבוצתית, שהם ההפך מהסתגרות והתגוננות הפוגעות בהנעה הפנימית.
כמו במקרים רבים, דוגמה אישית היא מנגנון הלמידה הטוב ביותר והאמצעי היעיל ביותר להטמעת התרבות הרצויה. בתחקירים לאחר מבצע "עמוד ענן" ב־2012 היה לי חשוב כראש אמ"ן לחשוף את השגיאות, לצד הלימוד מההצלחות. בתחקיר הרשמי שיצא בתום המבצע ייחדתי תת־פרק שכותרתו "שגיאות ראש אמ"ן", ובו פירטתי את חמש השגיאות המרכזיות שעשיתי תוך לקיחת אחריות וסימונן כנושא לשיפור בעתיד. היה לי חשוב לשתף את השגיאות הללו בתפוצה רחבה באמ"ן, גם בשם הדוגמה האישית, וגם מכיוון שאני מאמין שזוהי הדרך הטובה ביותר ללמידה כללית בצוות, ביחידה או בזרוע.