גורם מרכזי בתחושת המשמעות היא היכולת להשפיע, אשר מובילה לתחושת מימוש והגשמה עצמית. זהו צורך אנושי ובסיסי אשר מעצים כל אדם, ובאותו אופן הוא מעצים את הקבוצה. תחושת משמעות מתפתחת בין היתר מתוך האפשרות ליצור, לפתח, לחדש ולהביא את יכולות חברי הקבוצה לידי ביטוי. זה מספק להם טעם ופשר, וזו כשלעצמה סיבה לתת להם חופש פעולה וחופש יצירה. אנשים שמקבלים מרחב לביטוי עצמי, להתחדשות ולשיפור, מרגישים משמעותיים ומועצמים. הדבר נכון הן לפרטים והן לקבוצה כשלם, ונכון למתן מרחב השפעה ושינוי בנושאים מהותיים או בנושאים פעוטים. כשהייתי מ"פ פנה אליי אחד ממפקדי המחלקות בבקשה לקיים טקס סיום מסע־סמל באופן שונה מזה שנהוג לפי הנוהל הפלוגתי. בשם האחידות לא אפשרתי זאת. טעיתי. הטקסים התנהלו באופן מחלקתי ומופרד זה מזה, וטקס מקורי עצמאי היה נותן לאותו מפקד מקום להשפיע ותחושת ייחודיות.

אולם יש סיבה חשובה לא פחות ליצירת הזדמנויות להשפעה; אמונה עמוקה באדם מניחה שיש לו כישרון ויכולות שחובה לתת להם הזדמנות לבוא לידי ביטוי. "טובים השניים מן האחד", וטובים כל חברי הקבוצה כשהם פועלים ביחד. חיילים ומפקדים בכל הרמות ובכל התפקידים יכולים לתרום, להשפיע, להציע, לייעל ולשפר, ויש להם כישרונות ויכולות שחובה למצות. השונוּת בין האנשים בקבוצה יכולה להיות חלק מהכוח שלה. המגוון החברתי, התרבותי והאישי מאפשר לקבוצה מרחב נוסף ליצירתיות ולמחשבה מקורית ורעננה, כמו גם ביקורתיות בריאה. חייבת להיות הסכמה רחבה על הערכים, היעדים, השיטות והנורמות של הקבוצה, אך עם זאת ראוי שיהיה מקום גם לנקודות מבט מקוריות ולגיוון רעיונות. העיקרון נכון ואפשרי לכולם, אבל במיוחד בצוותים ותיקים, בקבוצות שעוסקות בפיתוח או מתפקדות יחדיו לאורך זמן, ושואפות להתייעל ולשפר את הישגיהם או ביצועיהם.

שילוב נכון ומאוזן בין החזון, היעדים והמשימות שהגדירו מפקד היחידה או הקבוצה, ובין חופש פעולה ויצירה לאנשיו ולמפקדי המשנה, יפרה את הקבוצה, יחולל ויעודד בה יצירה, התייעלות ורוח בריאה. כל אלה יקדמו אותה וישכללו את ביצועיה. חופש הפעולה צריך לבוא לידי ביטוי לנוכח יעדי היחידה והמצפן הארגוני שלה, ובה בעת לאפשר את מיצוי סגולותיהם וכישרונם של האנשים. מתן מרחב להשפעה מעניק הזדמנות להגשמה עצמית, אשר מעצימה את הפרט והקבוצה, מגבירה את ההנעה הפנימית ומקדמת את היחידה.

מפקד בכל דרג צריך לאפשר לאנשיו, חיילים או מפקדי משנה, להשפיע. השיטה הבסיסית והטובה ביותר היא לתת להם להוביל משימות. אלה יכולות להיות משימות קבועות לבעלי תפקידים קבועים (אחראי תחום במחלקה או ביחידה), משימות לממלא תפקיד זמני (המוחלף כל שבוע, חודש או תקופה), או משימות מוגדרות שמוביל אחד מחברי הקבוצה או כולם יחד. המשימות יכולות להיות ביוזמת המפקד, או ביוזמה של חברי הקבוצה.

עידוד הקבוצה ליזום ולהוביל משימות הוא עיקרון חשוב שיש לו יתרון כפול. הראשון כאמור מחזק את תחושת המימוש העצמי, המגבירה את ההנעה הפנימית; והיתרון השני הוא שיפור כושר התפקוד של הצוות. חלוקת משימות לחברי הקבוצה מאפשרת עבודה במקביל, מונעת תלות גבוהה במפקד או במפקדי המשנה, ומשתלמת מאוד ברגעי לחץ ובתקופות עמוסות, שנדרשת בהן פעולה במספר ערוצים בו־זמנית.

נוסף על כל היתרונות הללו, מתן עצמאות ומרחב השפעה "מגדל" נכון את דור המפקדים הבא, מספק להם מרחב להתנסות ויכולת להביא לידי ביטוי את כושר הפיקוד והמנהיגות שלהם. בסוף היום, מרחב להשפעה וחופש פעולה מעבירים את אחד המסרים החשובים ביותר במנהיגות: "אני סומך עליך". "נבואה שמגשימה את עצמה" היא רעיון שנכון לפרט ולקבוצה כאחד. מפקד שסומך על יכולות הקבוצה, שנותן לה מרחב פעולה ומאמין ביכולתה לתפקד באופן עצמאי – יגלה שהיא מביאה את עצמה לידי ביטוי, משפרת את יכולותיה, מבצעת את המשימות ומתגברת על אתגרים באופן טוב יותר.

לקבלת חומרים נוספים מבית "מערכות" לחצו כאן: https://bit.ly/3ledAzz

לקבלת חומרים נוספים מבית "מערכות" לחצו כאן