מתחת לתלבושת האחידה דופקים מאה לבבות שונים, ולכל אחד מהם קושי אחר, עבודה אחרת, דאגה וחשש אחרים.

(יאנוש קורצ'אק, כיצד לאהוב ילדים) [4]

 

יאנוש קורצ'אק, שהיה מנהל ומחנך בפנימייה ליתומים בוורשה בשנים 1912–1942, הבין את עוצמתו של היחס האישי. הכרה ויחס הוגן ניתנים למימוש באופן דומה כלפי כולם, אבל תהיה להם השפעה גדולה הרבה יותר אם יהיה להם ממד אישי אשר מותאם לכל אדם ואדם. חלק מהותי מתחושת ההכרה היא עצם שמירת ייחודיותו של האדם. יודעים מי אני: איפה גדלתי, מה למדתי, איזה ניסיון צברתי, מהם תחומי העיסוק שלי, מצבי המשפחתי, וכמובן מהן יכולותיי. היכרות אישית היא היכרות מעמיקה הכוללת את ידיעת האדם וכישוריו, כמו גם את המקומות שבהם הוא מתקשה, נקודות החוזק שלו ורגישויותיו.

היכרות עמוקה של מפקד עם אנשיו לא רק מספקת להם תחושת הכרה ושייכות, אלא מאפשרת למפקד במקביל ל"מנהיגותו הכוללת" כלפי הקבוצה, לקיים מנהיגות אישית, אשר מדייקת אותו לצורכי כל אחד מחברי הקבוצה, "נוגעת" בכל חייל באופן מותאם, ההולם את מאפייניו האישיים, שומרת ומפתחת את הייחודיות שלו.

"חנוך לנער על פי דרכו" (משלי כב, ו), נאמר על ידי החכם באדם. זהו ביטוי נוסף למנהיגות מותאמת אישית. במקרה זה לא מדובר על היכרות עמוקה ומתן מקום לאישיות החייל או החיילת, אלא להתאמות מסוימות שיש לעשות בשיטת ההכשרה, בדרישות או בשיטת הפיקוד לאישיותם. ההתאמות נעשות בהתאם למצב הספציפי, לסיטואציה ולתפקיד. לחיילים הסובלים מהפרעות קשב מסוימות, למשל, יש ליצור תנאי לימוד ייחודיים, אבל גם לחיילים שכושר הלמידה שלהם איטי יותר אפשר ליצור תנאים מתאימים. חיילים אשר מסתגלים באופן איטי יותר למערכת הצבאית יכולים להשתלב בה היטב ולתרום את חלקם אם רק יינתנו להם התנאים המתאימים.

שמירה נכונה ומאוזנת על ייחודיות האדם וטיפוח הממד האינדיווידואלי מעצימים אותו, ומבטאים סוג של הכרה. אין סתירה בין טיפוח הממד האינדיווידואלי לטיפוח האחידות, השוויון והנהלים המחייבים בקבוצה. גישה נבונה שמאזנת בין השניים יוצאת נשכרת, ומעצימה את הפרט והקבוצה כאחד.

לקבלת חומרים נוספים מבית "מערכות" לחצו כאן: https://bit.ly/3ledAzz

לקבלת חומרים נוספים מבית "מערכות" לחצו כאן