מבוא להנדסת מערכות
בשנות ה־60 של המאה ה־20 הוחלט בשבדיה על פיתוח של מטוס קרב חדש. החשש אז היה, בין היתר, מפני מתקפה של הרוסים שתשתק את שדות התעופה. כדי להתמודד מול תרחיש זה הוחלט להכשיר כמה קטעי כביש שיוכלו לשמש בשעת חירום מסלולי המראה חלופיים. לצורך התאמה לקטעי הכביש הקצרים נקבעה למטוס דרישה מאתגרת ביותר לאותם זמנים: יכולת המראה ונחיתה ממסלול באורך של 500 מ' לכל היותר.
כדי לעמוד בדרישה זו, מהנדסי חברת סאאב (SAAB) תכננו למטוס מנוע ייחודי וחסר תקדים בעולם בזמנו. המנוע כלל מנגנון הגברת האצה (After Burner) ומנגנון היפוך דחף (Thrust Reversal). המטוס קיבל את השם Viggen , ולמרות האתגר ההנדסי העצום, הפרויקט עמד בציפיות ובסך הכול נחשב להצלחה גדולה. לכאורה, ההשקעה האדירה במחקר ופיתוח, בניסויים ובהמשך לאורך מחזור החיים של המטוסים השתלמה.