במכללות של צה"ל (המכללה לביטחון לאומי ופו"ם) חייבת הלמידה להיות מטרה העומדת בפני עצמה ולא רק תהליך המלווה הקניית ידע צבאי או כל ידע אחר
הרצאה לקצינים | בהכשרת בכירים ניתן להבחין בשלושה רכדים ללמידה: 1 .למידה הנעשית על ידי הבכיר בעצמו ובעבור עצמו, 2 .למידה במסגרת מערכתית עם בכירים נוספים, 3 .הובלה של מערכת לומדת

הרצאה לקצינים | בהכשרת בכירים ניתן להבחין בשלושה רכדים ללמידה: 1 .למידה הנעשית על ידי הבכיר בעצמו ובעבור עצמו, 2 .למידה במסגרת מערכתית עם בכירים נוספים, 3 .הובלה של מערכת לומדת

המאמר עוסק בלמידה שמטרתה היא להכשיר קצינים בכירים ואת מקביליהם האזרחיים. הכשרה ארוכה וממוסדת כזאת נעשית במכללה לפיקוד ולמטה ובמכללה לביטחון לאומי, שבהן משמשת הלמידה אמצעי להטמעת מגוון רחב של תכנים שיסייעו לבכירים למלא את תפקידיהם המבצעיים, הניהוליים והמנהיגותיים. הטענה שמועלית במאמר הזה היא שבתהליך של הכשרת הבכירים על הלמידה להפוך מאמצעי למטרה.

כדי להכשיר את עצמו לקראת המשימות המצפות לו על הבכיר לסגל לעצמו תפיסות עולם, מיומנויות והתנהגויות שיאפשרו לו למידה אפקטיבית. עליו לשלוט בטכניקות של למידה שכן הוא חייב להימצא באופן תמידי בתהליך בנייה של תובנות חדשות ושל פירוש המציאות המשתנה שמסביבו. עליו אפוא להקצות זמן לתהליכי חשיבה, תפיסה, קליטה, 1 עיבוד המידע וארגונו כדי שיוכל ליצור לעצמו דפוסים להבנה הסביבה שבה הוא פועל. מדובר בתהליך מתמשך שאינו מתחיל בקבלת התפקיד ואינו מסתיים עם המעבר לתפקיד שלאחר מכן.

על הבכיר להבין, בין השאר, שהלמידה היא תהליך חברתי ופוליטי. ההבנה הזאת חיונית לדרג הבכיר שנמצא באינטראקציה עם סביבתו (מפקדים, פקודים, עמיתים, ארגונים ומערכות) ומבקש להשפיע ולגבש תרבות וערכים תוך כדי ביצוע משימות משותפות. הגישה הזאת נשענת על האמונה כי החל מדרג מסוים (סא"ל ומעלה) נדרש המפקד להניע ולקיים התנהלות מקצועית בשיתוף ובהסכמה עם סביבתו ולא רק מכוח סמכותו הפיקודית. בסביבה כזאת היכולות הקוגניטיביות שלו ושל קהילת הבכירים שאליה הוא משתייך הן קריטיות להצלחת הארגון.

בהכשרות הבכירים שימש עד כה המושג ”למידה” לתיאור תהליך פנימי שמתחולל אצל הלומד או לתיאור התהליך השיטתי שעושה המלמד. הלמידה לא נחשבה לתחום דעת כשלעצמו או מיומנות שיש להקנותה אלא אמצעי להקניית תוכן מעולמות דעת שונים. יכולת הלמידה של הקצין הבכיר אומנם נמדדה לאורך כל דרכו המקצועית, אולם היא לא שופרה במסגרת פורמלית כלשהי. אף על פי שבהכשרות בכירים התקיימו דיונים על המתח המובנה שבין הקניית ידע נוסף לבין פיתוח כישורי הלמידה, המתח הזה כמעט תמיד הוכרע לטובת הקניית הידע.

בעידן הנוכחי הידע הוא כה רב, עד כי איש אינו יכול לרכוש את כולו. לכן יש להתמקד ברכישת מיומנויות ומושגים שיאפשרו להתמצא בעולם שיש בו מידע רב, השתנות וחדשנות תמידיים, דינמיות רבה ופלורליזם. על המפקדים ועל המנהלים הבכירים להתמודד עם אתגרים ועם בעיות שלא נלמדו בהכשרות ובקורסים.

הקניית כלים ללמידה עצמאית על כל רבדיה תאפשר התמודדות טובה יותר הן של הבכיר והן של הארגון שבראשו הוא עומד עם האתגרים הניצבים בפניהם. בראשית המאמר תתואר בקצרה התפתחות תפיסת הלמידה הנהוגה במכללות. לאחר מכן יידון האופן שבו יש להפוך את הלמידה ליעד בפני עצמו בהכשרת בכירים - הן קצינים בכירים והן מקביליהם האזרחיים.

לקריאת המאמר המלא לחצו על "הורדת PDF"

לקבלת חומרים נוספים מבית "מערכות" לחצו כאן